Άρθρα‎ > ‎Περιοδικά‎ > ‎

Ανασφάλεια ή -και- υποκρισία

«Το μονίμως υποχωρητικό άτομο διακρίνεται από ανασφάλεια ή ακόμα και υποκρισία. Ίσως, επίσης, να ζει σ' ένα δικό του κόσμο φαντασίας», σημειώνει ο ψυχολόγος Δημήτρης Μπούκουρας.

 Κατά κανόνα, όταν ήταν παιδί, γνώρισε σωματική ή συναισθηματική βία. Γονείς με εξαιρετικά ισχυρές προσωπικότητες ωθούν τα παιδιά σε διαρκείς συγκρίσεις μαζί τους, από τις οποίες εκείνοι βγαίνουν νικητές. Τότε, τα παιδιά μαθαίνουν να συμβιβάζονται είτε από το φόβο της αποτυχίας είτε από την ανάγκη να γίνουν αποδεκτά. Πώς φέρεται ο μονίμως υποχωρητικός άνθρωπος στους διάφορους τομείς της ζωής του;

 •Στη σχέση με το άλλο φύλο: Προσπαθεί να παραμείνει το "αντικείμενο του πόθου" του άλλου εξυπηρετώντας τον διαρκώς. Αν ο άλλος είναι μεγαλομανής και θεωρεί ότι αξίζει τη -μέχρι δουλοπρέπειας- περιποίηση, η σχέση μπορεί να λειτουργήσει, δεν μπορεί όμως να ονομαστεί "φυσιολογική".

•Στη σχέση με τα παιδιά του: Υπάρχουν δύο εκδοχές: α) Να είναι συμβιβαστικός και μ' εκείνα. Τότε και οι πολλαπλές ανάγκες των παιδιών δεν καλύπτονται, β) Να είναι συμβιβαστικός μόνο με τους ενήλικες, επειδή θεωρεί ότι τα παιδιά είναι ανίσχυρα. Τότε, όμως, τους μεταφέρει την ανωριμότητά του.

•Στον επαγγελματικό τομέα: Το αιωνίως συμβιβαστικό άτομο δύσκολα εξελίσσεται, γιατί είναι εξυπηρετικό, χωρίς να είναι δημιουργικό.

•Στον κοινωνικό τομέα: Ο "yes man" προσπαθεί να είναι κοινωνικός, όμως οι άλλοι τον αποφεύγουν, γιατί μια υπερβολικά εξυπηρετική συμπεριφορά κάποτε μπορεί να βολεύει, κουράζει όμως όταν είναι συνεχής. Στις παρέες αποτελεί παθητικό και κατασταλτικό στοιχείο.

 Το πρόβλημα δείχνει εντονότερο, όταν το υποχωρητικό άτομο είναι άντρας. Σύμφωνα με τους παραδοσιακούς ρόλους των δύο φύλων, η γυναίκα αναμένεται να είναι κάπως συμβιβαστική. Ο άντρας, όμως, δεν "δικαιολογείται" να μην ξέρει να λέει "όχι" -η εικόνα αυτή δεν συμφωνεί καθόλου με τη συμπεριφορά που περιμένουν από εκείνον.

Αν το υποχωρητικό άτομο συνειδητοποιήσει το πρόβλημα και απευθυνθεί σε ειδικό, έχει μεγάλες πιθανότητες να το ξεπεράσει επιτυχώς».

Περιοδικό Εγώ